Rozhovory
Denisa Honusová – HR Marketing v IT firmě
Jak si přitáhnout kvalitní a kvalifikované lidi do své firmy jiným způsobem než aktivním oslovováním kandidátů nebo vyvěšováním inzerátů? Přemýšleli jste někdy nad tím, že začnete s HR marketingem? A co že to vlastně je? O tom jsme si povídali s IT Recruiterkou Denisou Honusovou z české IT firmy CertiCon.
👉 Jak se v CertiConu vyvíjel způsob vyhledávání a hledání vhodných kandidátů v čase, když už jste na trhu více než 20 let?
My tak trochu s nadsázkou rozdělujeme období před Covidem a po Covidu. V období před Covidem, což je 3-5 let zpátky, tak stačilo jen vystavit inzerát na pracovní portál a ozvali se desítky vhodných kandidátů, kteří opravdu měli zájem. Z nich pak stačilo jen vybrat ty nejlepší. Dneska je to jiné, ať už covidovou situací, tím, že je úplně jiná situace na trhu práce, dynamicky se to vyvíjí, i kvůli válce na Ukrajině, která na jaře propukla, tak je daleko náročnější oslovit kandidáty a získat si je. Vymýšlíme různé nové strategie toho, jak kandidáty oslovit. Sami jsme museli změnit způsob přemýšlení a začít i u vlastních lidí. Ještě 4 roky zpátky byl u nás home-office „sprosté slovo“. Dnes většina zaměstnanců pracuje hybridně. 3 dny jsou na home-office a 2 dny pracují v kanceláři. Ale mají na výběr podle toho, co komu vyhovuje. Nyní se snažíme oslovit potencionální kandidáty ať už v rámci offlinu nebo onlinu. Využíváme personální agentury, inzeráty vystavujeme na pracovních portálech a kandidáti se hlásí. I tak je ale potřeba se více zaměřit na HR marketing – zaměřit se na sociální sítě, budování brandu a celkového povědomí o CertiConu.
👉 HR Marketing je hodně široký pojem. Co konkrétně to znamená u vás ve firmě?
Ve firmě jsme si rozdělili podle toho, na koho cílíme. Když cílíme na juniory, tak v rámci offlinu a onlinu to také máme rozdělené. V rámci onlinu je to naše komunikace na sociálních sítích – Fb a LinkedIn. Tam se zaměřujeme hodně na studenty vysokých nebo středních škol, případně potencionální kandidáty, kteří prošli rekvalifikačním kurzem nebo se jinak vzdělávají. Mohou to být i maminky na mateřské dovolené, které se rozhodly pro změnu kariéry. Také děláme offline akce – chodíme na různé veletrhy, které pořádají vysoké školy. Zde mluvíme se studenty, říkáme jim, kdo jsme, co děláme, na jakých projektech pracujeme. Chodí s námi i vývojáři, což je pro ně důležité. Dále máme i vzdělávací akademie pro studenty. Zde jsme vymysleli takový systém 5 workshopů pro ty, kteří ještě nejsou ani na juniorní pozici. Je to systém, kde je provedeme vším od úplného začátku – co je CertiCon, co děláme, jak to děláme a jak vypadá vývoj v praxi, apod. Hlavně se potkají s vývojáři u nás. Mělo to velký úspěch a brzy to zopakujeme. Z tohoto programu dokonce zaměstnáváme již několik studentů akademie. Kromě toho to ale posunulo i naše interní zaměstnance – naučili se mluvit před lidmi, zlepšili své prezentační dovednosti a vyzkoušeli si vést lidi