Nové rozhovory
Jana Vaculíková – Od personalistiky k HR
Před 20 lety se používal termín personalistika. Dnes je to termín HR, nebo také strategické HR, byznysové HR. A jak přejít od té personalistiky k HR? O tom je dnešní rozhovor s personální ředitelkou Janou Vaculíkovou.
Jana působila jako ředitelka v několika firmách – ať už výrobních, obchodních nebo IT, kde měla možnost být u přerodu personalistiky do HR.
👉 Jaký vnímáte rozdíl mezi personalistikou a HR?
Za mě je ten rozdíl podstatný. Tím, že jsem si prošla personalistikou od základu, kdy jsem začínala na pozici Personálního a administrativního pracovníka a postupně se vypracovala na Specialistu a z něj pak na manažerskou pozici, kde působím přes 7 let a pohybuji se ve strategickém HR. Za mě je personalistika stále ta administrativa, která je dána zákoníkem práce a legislativou. Je to něco, co firmě kryje záda a co musí být vždycky a je to součástí HR oddělení. Poskytujete vlastně základní servis zaměstnancům v té oblasti personální. Toto oddělení vykonává nástup, výstup, přihlášky, odhlášky a to, aby byly zpracované mzdy, udělané docházky a zaměstnanci měly výplaty tak, jak je mají mít a v termínu, ve kterém mají mít. Já tvrdím, že to ale dnes nestačí. Firmy, které mají jen personalistiku, tak jim ten vlak toho HR ujel a možná ho ani nedoženou.
HR vnímám přesně jako standardní HR, tam se bavíme o nástupu, personálním marketingu i inzercích, jak firma prodává navenek, o adaptaci, onboardingu, hodnocení, zpětné vazbě, komunikaci, vzdělávání, rozvoj, talent management a další agendy, které jsou součástí standardního HR.
Strategické HR je pro mě nejzajímavější a proč tu práci dělám. Potřebuji být součástí té firmy, tvořit ten byznys a podílet se na byznysu té firmy a být hlavně skutečným partnerem jak pro představenstvo, tak pro jednotlivé kolegy. HR je za mě také něco, kdy firma potřebuje kvalitní, kvalifikované lidi, angažované, oddané, správně motivované a také následně odměňované – a to je právě práce toho HR a nikoliv té personalistiky.
To nejcennější a nejdůležitější, co firma má, jsou lidé. Proto s nimi musíme umět pracovat – motivovat je a následně je i odměňovat, aby v té firmě zůstaly. Čím menší je fluktuace, tím je to pro firmu lepší.
👉 Co je na cestě od personalistiky k HR to nejtěžší?
Nejnáročnější je to určitě časově. Když jsem do firmy přišla, musela jsem firmu nasát, naposlouchat tak, abych věděla, co se ve firmě děje. Potřebovala jsem pochopit jaký byznys firma dělá, jaké má dodavatele, zákazníky, na jakých trzích se pohybuje, jaký má produkt. Ale hlavně jsem potřebovala pochopit, co se děje uvnitř. Mí kolegové se starají o to, co je venku a já se starám o to, co je uvnitř a to je velmi křehké – to jsou právě ti zaměstnanci.