Nové rozhovory
Role HR v restrukturalizaci
Když se řekne restrukturalizace, fúze, změna firemní kultury – pro někoho to můžou být cizí slova, někomu naskakuje husí kůže a pro někoho je to zajímavá výzva. Jak si s tím poradit a co vše to obnáší? A právě o změnách, fúzi a restrukturalizaci jsme si povídali s HR Manažerkou Kateřinou Kozerovskou z agentury práce Manuvia.
Než Manuvia vznikla v takové podobě, jako je dnes, předcházela tomu spousta změn. K tomu se váže i přebudování celé koncepce fungování společnosti včetně organizačního uspořádání. Změny se týkaly i HR oddělení.
👉 Čím si Manuvia za poslední 2 roky prošla a jakou roli v tom hrálo HR?
Když jsem nastoupila v dubna 2020 do Manuvie tak to bylo ve stádiu, kdy za sebou měla již několik fúzí – pospojovaly se 4-5 entit ve velmi krátké době. Fungování agentury práce je samo o sobě velmi náročné a spojení 5 firem dohromady je proto o to větší výzva. Já přišla ve chvíli, kdy fúze byly dokončené a společnost nějakým způsobem fungovala. Za tu dobu si Manuvie prošla primárně sjednocením procesů, nastavením způsobů práce a prošla si i celkem zásadní organizační změnou, tedy restrukturalizací. Firma je také o hodně menší, než byla v době, kdy jsem do ní zastoupila. A to v rámci interních zaměstnanců, ne těch agenturních. Zásadním způsobem se změnila role celého back officu a pokud se budu bavit o HR, tak i my. Z oddělení, které fungovala více méně jako adminstrátor požadavků ostatních týmů a hlavně front officu, tak momentálně fungujeme více v roli Business partneringu. Věřím tomu, že se nám HR povedlo dostat do bodu, kdy jsme garantem toho, že pracovně-právní věci, legislativa a vůbec i fungování v rámci firmy jsou správně. Věřím tomu, že i v rámci vzdělávání posouváme naše zaměstnance dopředu. Také jsme hodně zapracovali na procesech, jejich sjednocení a nastavení. To se ne vždy setkávalo s pochopením ve smyslu – je to potřeba, není to potřeba, nechceme aby z toho byl korporát. Já jsem měla vždy velké štěstí na kolegy i na management a i díky jejich podpoře, jsme nastavených cílů dosáhli celkem rychle. Zjišťovali jsme, jak fungovat jinak, nikdo nevěděl, co bude.
👉 Na jednu stranu zde byla restrukturalizace uvnitř firmy, firemní kultura, spojení 5 entit a k tomu ještě práce s vlastním HR oddělením, kde jste je měla posunout z personalistiky do HR. Co jste dělala první? Práci s firmou nebo s vlastním oddělením?
Muselo běžet všechno najednou. Tím, že jsem nastoupila v době covidu, byl začátek nejen pro nás, ale i pro spoustu dalších firem těžký. Hodně firem zjišťovalo, jak mohou fungovat jinak a nikdo nevěděl, co bude. Agentury práce to měly možná ještě trochu náročnější, protože z toho našeho byznysu, jak fungujeme, tak můžeme mít jeden den 1.000 až 2.000 zaměstnanců a druhý den se probudíte a zjistíte, že jich máte třeba jen 500 a musíte na to velmi rychle reagovat. A toto se nám stalo právě v covidu, protože firmy zastavily výrobu, lidé zůstávali doma. Na jednu stranu si myslím, že nám to trochu pomohlo v tom smyslu, že některé změny jsme mohli udělat rychleji než za normálních okolností.
👉 Jak znělo zadání od majitelů firmy? Bylo to takové – „Katko, dej nám to tu celé dokupy“?
Vlastně ano! 🙂 Při mém nástupu se ještě vyměnilo skoro celé vedení – CEO, nový obchodní ředitel a pak jsem přišla já. Moji výhodou bylo, že jsem některé z nových kolegů znala již z minulosti a věděla, jak kdo pracuje a odpadla fáze zvykání si na to, když někdo něco řekne, co tím myslí a co očekává. Věděli jsme, co umíme, kdo jak pracuje a jaké jsou naše silné a slabé stránky. A ano, zadání znělo podobně, jak jste říkal.
Na rozhovor se můžete podívat zde: BusinessTalk – Kateřina Kozerovská – Role HR v restrukturalizaci