Rozhovory
Jak uřídit několik stovek brigádníků
Do dalšího dílu přijala pozvání HR manažerka společnosti AKTIN – Michaela Chocenská. Aktin se zabývá prodejem funkční výživy a doplňků stravy. Produkty si sami vyrábějí na a velkou část firmy tvoří logistika, kde se starají o včasnou expedici objednávek. Také mají své marketingové oddělení a tvoří vlastní obsah, díky kterému edukují v oblasti zdravé výživy nejen svoje zákazníky. Vzhledem k tomu, že pracují s velkým počtem brigádníků, bavili jsme se právě o tomto tématu.
👉 Jak jsou pro vás brigádníci důležití?
Brigádníci pro nás jsou velmi důležití, protože tvoří velkou část všech našich zaměstnanců a využíváme je zejména na oddělení logistiky, kde pracuje přes 200 brigádníků, a výroby, kde je to necelých 50 brigádníků. V rámci logistiky mají na starost balení a expedici balíčků a zastupují tak plnohodnotně naše zaměstnance.
👉 Kdo je u vás ve firmě takovým typickým brigádníkem?
Brno je studentské město a tak jsou našimi brigádníky hlavně studenti. S nimi se nám pracuje velmi dobře, jsou šikovní a výkonní. Většina z nich jsou zároveň i našimi zákazníky, což je pro nás velká výhoda. Mají totiž k té práci úplně jiný vztah a baví je to. Zároveň naše firma jde cestou digitalizace a pro mladé lidi to není nic neobvyklého. Z toho důvodu u nás nenajdou moc uplatnění starší lidé.
👉 Co všechno bylo potřeba organizačně zvládnout a zjistil, abyste dokázali těch několik stovek brigádníků ukočírovat a uřídit tak, aby to bylo funkční?
Je zde několik zásadních věcí, které jsme ve firmě postupně zavedli. Když začnu náborem, tak jsme zefektivnili jeho průběh. Dříve jsme brigádníky nabírali telefonicky nebo krátkém pohovoru i mimo pracoviště. To se ale ukázalo jako nefunkční, protože ne každý si pak umí práci ve skladu představit. Zavedli jsme tedy systém tzv. prohlídek, kdy ve skupině 5-10 lidí projdeme celý sklad a team leader jim v průběhu prohlídku vysvětlí, co by případně obnášela jejich práce a jak to celé funguje. Pak si je převezmeme my na HR. Pro většinu z nich je to první brigáda a je tak potřeba jim vysvětlit, co všechno po nich budeme chtít za informace, co je BOZP, také jim vysvětlujeme pravidla jak fungujeme – náš docházkový systém, registrační systém na směny, atd. Po tomto si pak rozmyslí, zda chtějí nastoupit či ne. Díky tomu, že vidí vše, jak to bude probíhat i v reálu, tak eliminujeme to, že nastoupí a po první směně již nepřijdou.
Michaela také mluvila o systému odměňování, o tom, jak pracují se sezónností, zkouškovým obdobím studentů i o možném kariérním růstu pro brigádníky.
Celý rozhovor je ke zhlédnutí zde: BusinessTalk – Michaela Chocenská – HR Manager ve společnosti AKTIN